maanantai 1. syyskuuta 2008

Millaista on olla töissä lankakaupassa?

Koska monesti kirjoituksissani vilahtavat työ ja osaksi myös työpaikka, niin päätin vähän valottaa tätä "salattua maailmaa".

Eli olen ollut reilut kaksi vuotta töissä turkulaisessa maahantuontiyrityksessä (Biketex Oy), jonka pääartikkeleita ovat neulekoneet ja kone- ja käsinneulelangat. Toimenkuvaani kuulu
vat tietysti myyntiin ja markkinointiin liittyvät asiat, mutta tällaisessa suhteellisen pienessä yrityksessä tulee tehtyä kaikenlaisia töitä. Iso osa päivästä menee juoksevien asioiden hoitamiseen, sähköposteihin ja puhelimeen vastaamiseen, lähetysten pakkaamiseen, tilausten tekemiseen ja varastomäärien tarkkailuun yms.

Osan päivästä olen töissä myös Biketexin aputoiminimessä Piikkopirrassa (lankakaupassa siis). Tai käytännössä pyörin suurimman osan ajasta Piikkopirran tiloissa, mutta työnsisältö voi sillä hetkellä olla muutakin kuin lankojen myymistä. Päivitän ja ylläpidän myös Piikkopirta-verkkokauppaa, joten tietoliikennepuolen asioihin menee aikaa, ainakin jos ilmenee ongelmia esim. luottokorttimaksujen ym. kanssa.

Tässä oli siis alun pieni valaisu työelämääni, loppuosassa tekstiä keskityn työhöni lankakaupassa, joka varmasti poikkeaa "tavallisesta lankakaupasta", koska toistaiseksi linkitymme niin vahvasti Biketexiin ja maahantuontipuoleen... Tai siis, minun on vaikea olla kaksi eri persoona vaikka tavallaan niin pitäisi =)


Päivä lankakaupassa sujuu samalla tavoin kuin monessa muussakin vähittäisliikkeessä, hyllyjä pitää täyttää, pyyhkiä pölyjä ja pestä lattiaa, somistaa ikkunaa ja tehdä katustandiin mainoksia. JA PALVELLA ASIAKKAITA!
Aluksi hyllyjen täyttäminen oli mielenkiintoista, jotenkin siitä se hohto on kadonnut ja siitä on tullut pakkopullaa, niinhän kaikissa töissä käy. Uudet langat ovat tietysti aina mielenkiintoisia.
Periaatteessa neulomiselle ei ole aikaa, neulon kyllä yleensä silloin, kun asiakas haluaa katsella, jos ei samalla ole vaikka hyllyntäyttöä tehtävänä. Ehkäpä olen hieman liian tunnollinen työntekijä, mutta minusta työnkuvaani ei kuulu jatkuva neulominen, sitä voin tehdä kotonakin...

Mutta asiaan, periaatteessa en ikinä kuvitellut tekeväni myyntityötä, ainakaan näin vahvasti kuin nyt. Pääsääntöisesti lankakaupan asiakkaat ovat mukavia ja ihania ihmisiä, monista on tullut hyviä ystäviä asiakassuhteen myötä. Kyllä ne mukavat asiakkaat tekevät päivästä kullan arvoisen! Mutta on päiviä jolloin ei jaksaisi asiakkaita, varsinkin jos päivän ensimmäinen asiakas on "hankala", menee maku pitkäksi aikaan. On esim. asioita joille en voi mitään (kuten langan tai värin valmistus on lopetettu) muuttuisin tietysti mielelläni 20 vuotta sitten valmistetuksi langaksi. Väärästä valikoimasta valittajat ovat tietysti oma lukunsa, jos en yhtään valehtele, meillä on n. 70 eri laatua ja kaikissa useampia värejä, johonkin se raja on vedettävä. Ja valitettavasti, päätös tapahtuu myynnin/kysynnän perusteella, raha ratkaisee! Jos esim. jokin väri ei myy tietyllä ajanjaksolla tarpeeksi hyvin, se poistetaan valikoimista, muuten ei voi ikinä saada mitään uutta ja kivaa tilalle. Ja tämä on karu totuus. Ei, enkä mä ole julma ja inhottava, lankakaupan pitämisellä on tarkoitus elää.

Voin ihan valehtelematta sanoa (vaikka rahaan päätökset perustankin), että RAKASTAN lankaa! Tykkään kovasti jokaisesta pikkuisesta kerästä joka meillä on, mutta pidän myös siitä, että ne löytävät uuden rakastavan kodin maailmalta. Kyllä, puhun töissä kerille, komentelen niitä olemaan hyllyssä oikein päin, hyvinä päivinä saatan kysellä keriltä, että miten niiden päivä on mennyt ja mitä kuuluu. Minkä sille voi, jos kaikki inkkarit ei ole samassa kanootissa :D
Välillä tuottaa suurta vaikeutta olla tuomatta jokaista laatua kotiin (väkisin se siihen menee), täydet kilon pakkaukset ovat ihania ja valloittavia. Monet kerät huutelevat hyllyltä päästä mukaan, kun niitä on kaupassa useamman kuukauden katsonut, himo yleensä häviää tai vaihtoehtoisesti lanka lähtee kotiin.

Pitääpi vielä kirjoittaa kilpailijoista eli vihollisista eli muista lankakaupoista tai -merkeistä. Ei me niitä "pelätä" tai vihata, ehei, ei suinkaa. Viholliset ovat rikkaus ja tekevät lankamyynnistä vieläkin mukavampaa. Esimerkiksi meillä turkulaisilla lankakaupoilla on kaikilla hyvin erilainen lankavalikoima, mikä on suuri rikkaus. Miksi jokaisessa liikeessä olisi samat tuotteet? Ja kyllä, olemme toistemme kanssa tekemisissä, jopa soittelemme toisille asiakkaan kuullen, ettei tarvitse asiakasta turhaan juoksuttaa. Mutta asiakkaille tiedoksi, kyllä te saatte vertailla hintoja ihan ääneenkin tai sanoa mistä olette tulossa, ei myyjä teitä sen takia heitä ulos tai minä en ainakaan heitä :) ja suuri salaisuus, minäkin vertailen hintoja!

Ja lopuksi, joistakin on varmasti tuntunut minun jatkuva "omista merkeistä" neulominen ja vaahtoaminen, en mainosta, enkä ainakaan saa niitä lankoja ilmaiseksi, valitettavasti! Lähinnä ne ovat helposti saatavilla ja haluan testata mahdollisimman montaa laatua, jotta voin kertoa asiakkaalle omakohtaisia kokemuksia langasta. Kuten millaista oli neuloa, miten käyttäytyi ja kesti pesua, minkälaiset puikot ja menekki.

Tässä oli tällainen pintaraapaisu lankakaupan maailmaan, kerron mielelläni lisää, kunhan tiedän minkätyyppisistä asioista haluatte lukea :)

ps. kuvissa esiintyvät langat ovat lankoja, joista pidän itse erityisen paljon ja ne pääsivät värittämään tätä tekstiä...

7 kommenttia:

  1. Well done Andra!! Mulla valuu kuola noita kuvia katsellessa. =D

    VastaaPoista
  2. Moi. Kivaa kun kirjoitit työstäsi lankakaupan myyjänä, se valotti paljon ;(eikö siellä saakaan neuloa vaan koko ajan kaikista inspiroivista langoista ;)

    Olisi hauskaa kuulla vielä kuinka paljon Teillä ollaan valmiita selvittämään jotakin asiakkaan puolesta. Kirjoititkin jo toiseen liikeeseen soittamisesta. Tuli vaan mieleen, kun itse olen törmännyt mm.

    -pyyntöön selvittää itse toivomani langan noin hinta ja ilmoittaa sitten kuinka paljon toivon sitä tilattavan

    -väitteeseen ettei jotakin lankaa ole olemassa tietyssä värissä tai puikkoja tietyssä koossa/ materiaalissa/ pituudessa vaikka olen tilannut sitä/ sellaisia juuri nettikaupasta

    -vastaukseen, että mistä minä voisin tietää mistä sellaisia puikkoja saisi, en minä asioi kilpailijoillani

    VastaaPoista
  3. Mua kiinnostaisi tietää, että kuinka aikaisessa vaiheessa saatte tietää seuraavan kauden tarjonnan ja värikartat?

    Itse yllätyin, kun kesällä jo tuli vaatekauppaan tietoa ensi kevään valikoimista...

    VastaaPoista
  4. Näen mielessäni kun komennat lankakeriä olemaan kiltisti hyllyssä. :D <3

    VastaaPoista
  5. Hyvä juttunen :)Ja ihkui lankoi :D,just on uus plaatu testis ;) Ja mitä palveluun biketexis/pirrassa tulee...yli kymmenen vuoden kokemuksen perusteella P A L V E L U
    ON ollut LOISTAVAA!!! Siitä äärettömän kaunis kiitos sekä sinulle että kaikille Biketexiläisille!!
    Kaunis kiiitos siis sinulle ja psst: muillekin tiedoksi,kyllä ne palvelee myös asiakkaan "pahoina päivinä"...hiljaa kuunnellen :))ja kaikkihan selviää kysymällä :))))

    Sinulle itsellesi iloa,valoa,onnea ja hyviä hermoja toivotellen:
    Leena/Stikkari-kutimolta :))))

    VastaaPoista
  6. Kiitos kaikille kommenteista, seuraavassa postauksessa vastaan niihin.
    Tui, pahoin pelkään, että olet joskus ollut todistamassakin sitä :)
    Leena, kiitos paljon, yritetään selvitä.
    Ja tämä viimeinen herra? mistäs se mua kiittelee, ei vaiskaan taitaa olla jotain roskasysteemiä :)

    VastaaPoista