Suomen Kädentaidot järjestettiin pari viikkoa sitten Tampereella, kävimme äidin kanssa kiertelemässä sunnuntaina. Paljon oli samoja näytteilleasettajia kuin ennenkin, muutama tuttu puuttui ja muutama uusi oli paikalla. Teimme varsin maltillisia messuostoksia, äitini ei ole käsityöihmisiä, joten sain rauhassa katsella langat ja askartelutarvikkeet. Mukaan messuilta tarttui muutamat joululahjat sekä itselleni TitiTyyn kojulta Sweetgeorgian Tough Love Sock -langat kauniissa vaaleanruskeassa sävyssä. Hieman siinä naureskelin keski-iän hiipivän, kun niin beigestä tykkäsin. Lisäksi ostin Sinellistä lumihiutalelävistäjän sekä Succaplokilta SilmuccaStopin.
Pari päivää messujen jälkeen piti tietysti testata uutta lävistäjää ja askartelin joulukortteja. Etsin inspiraatiota Pinterestistä monta päivää ja lopulta tein muutamia erilaisia kortteja. Näistä kaikista puuttuu vielä tekstit, mutta muuten ovat kortit tehty. Yritin käyttää kortteihin jo kotoa löytyviä materiaaleja, suhteellisen hyvin onnistuin tänä vuonna. Yleensä ostan materiaalit 40 korttiin ja käytän niistä puolet :)
perjantai 28. marraskuuta 2014
keskiviikko 26. marraskuuta 2014
Syntymäpäivälahjuksia 1-vuotiaalle
Kummipojan ensimmäisiä synttäreitä vietettiin taannoin. Vaikka tilaustöitä en juuri tee, niin lahjaksi tykkään tehdä. Varsinkin sellaisiin osoitteisiin, joissa tiedän käytettävän tekemiäni jutuja. Kummipoika sai tällä kertaa talvikäyttöön sopivan takin ja lapaset. Lapasia pojan äiti olikin pyydellyt, joten ne oli kiva toteuttaa. Lisäksi pakettiin kääriytyi Fisher Pricen lentokenttä, lapset kun eivät tunnetusti näistä pehmeistä paketeista välitä :D
malli ja ohje: Go Buffalo by Terri Kruse
koko: 12 kk
lanka: Gjestal Janne, harmaa 403 ja sininen 425
puikot: 3,75 mm
menekki: harmaata 96 g ja sinistä 46 g, yhteensä siis 142 g.
muuta: ohjeessa oli todella kapoiset hihat, levensin niitä muutamalla silmukalla
malli ja ohje: peukalokiilallinen peruslapanen omasta päästä
lanka: Hjertegarn Ciao Trunte, petrooli 8029
puikot: 2,5 mm
menekki: 18 g
malli ja ohje: Go Buffalo by Terri Kruse
koko: 12 kk
lanka: Gjestal Janne, harmaa 403 ja sininen 425
puikot: 3,75 mm
menekki: harmaata 96 g ja sinistä 46 g, yhteensä siis 142 g.
muuta: ohjeessa oli todella kapoiset hihat, levensin niitä muutamalla silmukalla
malli ja ohje: peukalokiilallinen peruslapanen omasta päästä
lanka: Hjertegarn Ciao Trunte, petrooli 8029
puikot: 2,5 mm
menekki: 18 g
maanantai 24. marraskuuta 2014
Pienet tossut ja pohdintaa tilaustöistä
Minulta kysytään usein teenkö tilaustöitä. Ei, en tee tilauksesta mitään. Syitä on monia (en ole varma olenko aikaisemmin tästä aiheesta kirjoittanut, kertaus lienee hyväksi).
1. AIKA. Aikaa on rajallisesti, työn ja muun elämän ohella käsitöihin jää vaihteleva määrä aikaa päivässä/viikossa.
2. INSPIRAATIO. Kaikki työni vaativat jonkinlaisen inspiraation syntyäkseen. Tilaustöistä yleensä se puuttuu. Poikkeuksetta joka kerta minulle käy samoin kyllä-sanan jälkeen. Innostus katoaa täysin kyseessä olevaan työhön ja teko tuntuu pelkältä pakkopullalta.
3. ITSEKRITIIKKI. Olen aika kova purkamaan ja haluan saada juuri sellaista jälkeä kuin haluan, vähän sinne päin ei riitä. Tämän takia työstä tulee pakkopullaa ja minua hävettää ja nolottaa tehdä näitä pakkopullajuttuja monta kuukautta myöhemmin valmiiksi, koko ajan kiukutellen kuinka typerää oli vastata myöntävästi.
4. RAHA. Kaikki tietävät varmasti mitä tarkoitan, töistä harvoin saa sellaisen korvauksen joka on symbioosissa käytetyn ajan ja vaivan kanssa.
5. NAUTINTO. Käsityöt ovat tapa rentoutua, en nauti tehdessäni kamalalla kiireellä jotain työtä mikä ei itseäni kiinnosta ollenkaan.
Edellämainituista syistä huolimatta aina välillä vastaan myöntävästi. Tällä kertaa oli kyseessä todella helppo ja pieni työ, kaikki tarvittavat materiaalit löytyivät kotoa ja sillä hetkellä ei käsissä ollut mitään mielenkiintoista käsityötä. Raha kuitenkin kiinnostaa, joten näistä pyysin ainoastaan materiaalikulut hieman pyöristettynä ylöspäin.
malli ja ohje: Brenda's Thread Booties
lanka: Dalegarn Baby Ull, vaaleanpunainen 4711
koukku: 2,5 mm
menekki: 24 g
muuta: n. 50 cm satiininauhaa
1. AIKA. Aikaa on rajallisesti, työn ja muun elämän ohella käsitöihin jää vaihteleva määrä aikaa päivässä/viikossa.
2. INSPIRAATIO. Kaikki työni vaativat jonkinlaisen inspiraation syntyäkseen. Tilaustöistä yleensä se puuttuu. Poikkeuksetta joka kerta minulle käy samoin kyllä-sanan jälkeen. Innostus katoaa täysin kyseessä olevaan työhön ja teko tuntuu pelkältä pakkopullalta.
3. ITSEKRITIIKKI. Olen aika kova purkamaan ja haluan saada juuri sellaista jälkeä kuin haluan, vähän sinne päin ei riitä. Tämän takia työstä tulee pakkopullaa ja minua hävettää ja nolottaa tehdä näitä pakkopullajuttuja monta kuukautta myöhemmin valmiiksi, koko ajan kiukutellen kuinka typerää oli vastata myöntävästi.
4. RAHA. Kaikki tietävät varmasti mitä tarkoitan, töistä harvoin saa sellaisen korvauksen joka on symbioosissa käytetyn ajan ja vaivan kanssa.
5. NAUTINTO. Käsityöt ovat tapa rentoutua, en nauti tehdessäni kamalalla kiireellä jotain työtä mikä ei itseäni kiinnosta ollenkaan.
Edellämainituista syistä huolimatta aina välillä vastaan myöntävästi. Tällä kertaa oli kyseessä todella helppo ja pieni työ, kaikki tarvittavat materiaalit löytyivät kotoa ja sillä hetkellä ei käsissä ollut mitään mielenkiintoista käsityötä. Raha kuitenkin kiinnostaa, joten näistä pyysin ainoastaan materiaalikulut hieman pyöristettynä ylöspäin.
malli ja ohje: Brenda's Thread Booties
lanka: Dalegarn Baby Ull, vaaleanpunainen 4711
koukku: 2,5 mm
menekki: 24 g
muuta: n. 50 cm satiininauhaa
maanantai 13. lokakuuta 2014
Lokakuun puuhailuja
Päivät vaan juoksevat eteenpäin ja illat pimenevät, olen neulonut viime aikoina pelkkiä sileitä sukkia. Sukat ovat niin koukuttavia! Tässä yhdet jo valmistuneet sukat Austermannin Stepistä tulossa. Nämä sukat menivät jo lahjaksi, enkä huomannut ottaa parempaa kuvaa.
Veeralta ilmestyi uusi kirja, Huivileikki. Olihan se tietysti aivan pakko ostaa! Huivileikistä aion neuloa ensimmäiseksi Muru-tuubin. Langaksi valitsin Hjertegarnin pehmoisen Chunky-alpakan rohkeassa grafiitinharmaassa värissä :D
perjantai 5. syyskuuta 2014
Stripes gone crazy -neuletakki
Tämä takki oli aivan mieletön neulottava, koko ajan jotain ohjelmaa vaikka neulos onkin sileää. Takki aloitettiin pääntieltä ja tehtiin yhtenä kappaleen helmaan asti, toki hihat erikseen. Lanka on Wollmeisen sukkalaatua, ihanaa ja joutuisaa neulottavaa 3,5 mm puikoilla.
malli: Stripes gone crazy by atelier alfa
lanka: Wollmeise Sockenwolle 80/20, värit Aquarius ja Früling
puikot: 3,5 mm, joustimissa 3 mm
menekki: petroolia 255 g ja limenvihreää 135 g
muuta: 9 nappia
Mä jään aina koukkuun hyviin malleihin ja mun tekee mieli neuloa niitä useampia, tämänkin voisi tehdä musta-valkoisena. Tai musta-harmaana tai...
malli: Stripes gone crazy by atelier alfa
lanka: Wollmeise Sockenwolle 80/20, värit Aquarius ja Früling
puikot: 3,5 mm, joustimissa 3 mm
menekki: petroolia 255 g ja limenvihreää 135 g
muuta: 9 nappia
Mä jään aina koukkuun hyviin malleihin ja mun tekee mieli neuloa niitä useampia, tämänkin voisi tehdä musta-valkoisena. Tai musta-harmaana tai...
sunnuntai 31. elokuuta 2014
Parit sukat taas
Kuten bloggaustiheydestä voi varmasti päätellä, kesäloma ja superhyvä neulonta-aika on ohi. Olen saanut elokuun aikana tasan kahdet sukat valmiiksi ja niistäkin toiset aloitin jo kesäkuussa. Hei, neuloinhan mä yhden takinkin! Se on ollut jo viikon verran muuten valmiina, mutta napit pitäisi jostain saada, helpommin sanottu kuin tehty.
lanka: Austermann Step, väri 231
koko: 36
puikot: 2,5 mm
menekki: 58 g
lanka: Regia Stripemania, väri 6369
koko: 36
puikot: 3 mm
menekki: 74 g
Mulla on ihan hirvittävä vimma neuloa ainoastaan sukkia ja haluan jostain syystä tehdä ne aina omassa koossani eli sukkia piisaa :D Kehtaako edes myöntää, mulla on nytkin sukat tekeillä.
lanka: Austermann Step, väri 231
koko: 36
puikot: 2,5 mm
menekki: 58 g
lanka: Regia Stripemania, väri 6369
koko: 36
puikot: 3 mm
menekki: 74 g
Mulla on ihan hirvittävä vimma neuloa ainoastaan sukkia ja haluan jostain syystä tehdä ne aina omassa koossani eli sukkia piisaa :D Kehtaako edes myöntää, mulla on nytkin sukat tekeillä.
maanantai 28. heinäkuuta 2014
Hitofude-takkinen
Tässä takissa on kerrassaan mainio ohje, periaatteessa takki tulee yhdestä langasta alusta loppuun! Kaikki yksityiskohdat ovat viimeisen päälle mietitty ja laskettu, itse saa vain neuloa posottaa menemään. Tämä on niin kiva takki, että aion tehdä toisen samasta langasta, valkoisena.
malli ja ohje: Hitofude Cardigan by Hiroku Fukatsu
koko: M
lanka: Cewec Linea Lamé, väri harmaa 05
puikot: 3,5 mm
menekki: 182 g
neulottu ajalla: 5.-20.7.2014
Jos haluat aivotonta neulottavaa, niin valitse ehdottomasti tämä malli! Mun luokituksessa ohje on helppo, koska ihan kaikki kohdat ovat kerrottu ja mietitty. Usein joutuu jossain kohtaa työtä miettimään ja jopa laskemaan uudestaan, nyt ei tarvinnut kertaakaan kaivaa laskukonetta esiin. Joko ylistin mallia tarpeeksi? =)
ps. olettehan huomanneet, että nykyisin blogin kuvat saa klikattua halutessaan suuremmiksi!
malli ja ohje: Hitofude Cardigan by Hiroku Fukatsu
koko: M
lanka: Cewec Linea Lamé, väri harmaa 05
puikot: 3,5 mm
menekki: 182 g
neulottu ajalla: 5.-20.7.2014
Jos haluat aivotonta neulottavaa, niin valitse ehdottomasti tämä malli! Mun luokituksessa ohje on helppo, koska ihan kaikki kohdat ovat kerrottu ja mietitty. Usein joutuu jossain kohtaa työtä miettimään ja jopa laskemaan uudestaan, nyt ei tarvinnut kertaakaan kaivaa laskukonetta esiin. Joko ylistin mallia tarpeeksi? =)
ps. olettehan huomanneet, että nykyisin blogin kuvat saa klikattua halutessaan suuremmiksi!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)














